Analysis and characterization of promising formats of Russian retail
DOI:
https://doi.org/10.25206/2542-0488-2025-10-3-143-152Keywords:
retail, competitiveness, formats of trade organizations, buyer, online commerce, digital technologies.Abstract
Currently, microformats (or ultra-convenience) with the 20 % market share are of considerable interest to major market players. At the end of 2024 consumer behavior began to change and resulted in a slowdown of traffic growth with a focus on the low price segment, while maintaining the dynamics of retailers and channels offering an expanded range. The purpose of the research is to explore promising formats of domestic retail, as well as to identify factors contributing to their further development. The authors use theoretical approaches to the terminological understanding of the trade organizations format and present the trade formats classification. The features of modern formats of retail trade organizations and the main directions of their development are revealed. Moreover, the authors identify the factors influencing the development of modern trading formats. The scientific novelty of the research concludes in the systematization of modern trade formats of the digital economy. Special attention is paid to online trading as the most dynamically developing and demanded format of modern trade.
Downloads
References
(1). Сурай Н. М., Неверов П. А., Горелова Т. П. Современное состояние и перспективы развития территориально сгруппированных торговых форматов в России // Инновационные процессы в условия глобализации мировой экономики: проблемы, тенденции, перспективы (IPEG-2017): сб. тр. Междунар. науч.-практ. конф., Прага, 31 марта 2017 года. Прага: Vědecko vydavatelské centrum «Sociosféra-CZ», 2017. С. 99–107. EDN: ZARFMF.
Suray N. M., Neverov P. A., Gorelova T. P. Sovremennoye sostoyaniye i perspektivy razvitiya territorial’no sgruppirovannykh torgovykh formatov v Rossii [Current state and prospects of development of geographically grouped trade formats in Russia]. Innovatsionnyye protsessy v usloviya globalizatsii mirovoy ekonomiki: problemy, tendentsii, perspektivy (IPEG-2017). Innovation Processes in the Context of Globalization of the World Economy: Challenges, Trends, Prospects (IPEG-2017). Prague, 2017. P. 99–107. EDN: ZARFMF. (In Russ.).
(2). Оборот розничной торговли и общественного питания. URL: https://rosstat.gov.ru/statistics/roznichnayatorgovlya/ (дата обращения: 09.05.2025).
Oborot roznichnoy torgovli i obshchestvennogo pitaniya [Retail trade and public catering turnover]. URL: https://rosstat.gov.ru/statistics/roznichnayatorgovlya/ (accessed: 09.05.2025). (In Russ.).
(3). Панасенко С. В., Сурай Н. М., Никишин А. Ф. [и др.]. Отечественные маркетплейсы: современное состояние и перспективы развития // Вестник БИСТ (Башкирского института социальных технологий). 2022. № 2 (55). С. 27–36. DOI: 10.47598/2078-9025-2022-2-55-27-36. EDN: VOBXNE.
Panasenko S. V., Suray N. M., Nikishin A. F. [et al.]. Otechestvennyye marketpleysy: sovremennoye sostoyaniye i perspektivy razvitiya [Domestic marketplace: current state and development prospects]. Vestnik BIST (Bashkirskogo instituta sotsial’nykh tekhnologiy). Vestnik BIST (Bashkir Institute of Social Technologies). 2022. No. 2 (55). P. 27–36. DOI: 10.47598/2078-9025-2022-2-55-27-36. EDN: VOBXNE. (In Russ.).
(4). Рынок интернет-торговли в РФ в 2024 году вырос на 41 %. URL: https://habr.com/ru/news/883232/ (дата обращения: 09.05.2025).
Rynok internet-torgovli v RF v 2024 godu vyros na 41 % [The e-commerce market in the Russian Federation increased by 41 % in 2024]. URL: https://habr.com/ru/news/883232/ (accessed: 09.05.2025). (In Russ.).
(5). Сурай Н. М., Теплая Н. А., Баскаков В. А. [и др.]. Маркетплейсы как драйвер развития электронной коммерции // Инновации и инвестиции. 2023. № 5. С. 154–157. EDN: FDBHLW.
Surai N. M., Teplaya N. A., Baskakov V. A. [et al.]. Marketpleysy kak drayver razvitiya elektronnoy kommertsii [Marketplaces as a driver of e-commerce development]. Innovatsii i investitsii. Innovation and Investment. 2023. No. 5. P. 154–157. EDN: FDBHLW. (In Russ.).
(6). Путин заявил о планах продвижения двусторонней торговли России и Китая. URL: https://ria.ru/20250508/torgovlya-2015785585.html (дата обращения: 08.05.2025).
Putin zayavil o planakh prodvizheniya dvustoronney torgovli Rossii i Kitaya [Putin announced plans to promote bilateral trade between Russia and China]. URL: https://ria.ru/20250508/torgovlya-2015785585.html (accessed: 08.05.2025). (In Russ.).
(7). Товарооборот России и Китая по итогам 2024 года составил рекордные $244,8 млрд. URL: https://www.kommersant.ru/doc/7430559/ (дата обращения: 08.05.2025).
Tovarooborot Rossii i Kitaya po itogam 2024 goda sostavil rekordnyye $244,8 mlrd [Trade turnover between Russia and China by the end of 2024 amounted to a record $244.8 billion]. URL: https://www.kommersant.ru/doc/7430559/ (accessed: 08.05.2025). (In Russ.).
(8). Глава АКОРТ назвал главные тренды развития торговли в 2024 году. URL: https://www.global-kaliningrad.ru/firmnews/id/8258/ (дата обращения: 08.05.2025).
Glava AKORT nazval glavnyye trendy razvitiya torgovli v 2024 godu [The head of AKORT named the main trends in trade development in 2024]. URL: https://www.global-kaliningrad.ru/firmnews/id/8258/ (accessed: 08.05.2025). (In Russ.).
(9). Царегородцева С. Р., Панкратьева Н. А. Мультиформатность торговли как стратегическое направление развития сетевого ретейла // Научные труды Вольного экономического общества России. 2021. Т. 232, № 6. С. 240–253. DOI: 10.38197/2072-2060-2021-232-6-240-253. EDN: PXWUJS.
Tsaregorodtseva S. R., Pankratieva N. A. Mul’tiformatnost’ torgovli kak strategicheskoye napravleniye razvitiya setevogo reteyla [Multi-format retail – What are the formats of modern stores]. Nauchnyye trudy Vol’nogo ekonomicheskogo obshchestva Rossii. Scientific Works of the Free Economic Society of Russia. 2021. Vol. 232, no. 6. P. 240–253. DOI: 10.38197/2072-2060-2021-232-6-240-253. EDN: PXWUJS. (In Russ.).
(10). Захарова Ж. Ж. Современные форматы магазинов // Сибирский торгово-экономический журнал. 2015. № 2 (21). С. 17–21. EDN: VDXPON.
Zakharova Zh. Zh. Sovremennyye formaty magazinov [Modern store formats]. Sibirskiy Torgovo-Ekonomicheskiy Zhurnal. 2015. No. 2 (21). P. 17–21. EDN: VDXPON. (In Russ.).
(11). Воронков А. В., Наплекова Ю. А., Гореликова О. Н. Факторы эффективности использования современных форматов предприятий розничной торговли // Вестник Белгородского университета кооперации, экономики и права. 2023. № 2 (99). С. 154–164. DOI: 10.21295/2223-5639-2023-2-154-164. EDN: JJYKPX.
Voronkov A. V., Naplekova Yu. A., Gorelikova O. N. Faktory effektivnosti ispol’zovaniya sovremennykh formatov predpriyatiy roznichnoy torgovli [Efficiency factors of the retail trade enterprises modern formats use]. Vestnik Belgorodskogo universiteta kooperatsii, ekonomiki i prava. Herald of the Belgorod University of Cooperation, Economics and Law. 2023. No. 2 (99). P. 154–164. DOI: 10.21295/2223-5639-2023-2-154-164. EDN: JJYKPX. (In Russ.).
(12). Ковалев В. Е., Антинескул Е. А. Продовольственный ритейл в сельской местности: выбор оптимального формата // Journal of New Economy. 2024. Т. 25, № 2. DOI: 10.29141/2658-5081-2024-25-2-6. EDN: QWQCZQ.
Kovalev V. E., Antineskul E. A. Prodovol’stvennyy riteyl v sel’skoy mestnosti: vybor optimal’nogo formata [Food retail in rural areas: Choosing the optimal format]. Journal of New Economy. Vol. 25, no. 2. P. 108–129. DOI: 10.29141/2658-5081-2024-25-2-6. EDN: QWQCZQ. (In Russ.).
(13). NielsenIQ сделал прогноз по развитию сегмента СТМ на 2024 год. URL: https://zooinform.ru/novosti-zoobiznesa-prognozy-i-tendenczii-razvitiya-stm-na-2024-god/ (дата обращения: 22.04.2025).
NielsenIQ sdelal prognoz po razvitiyu segmenta STM na 2024 god [NielsenIQ has made a forecast for the development of the private label segment in 2024]. URL: https://zooinform.ru/novosti-zoobiznesa-prognozy-i-tendenczii-razvitiya-stm-na-2024-god/ (accessed: 22.04.2025). (In Russ.).
(14). Торговля в России 2023: стат. сб. / Росстат. Mосква, 2023. 230 с.
Torgovlya v Rossii 2023: statisticheskiy sbornik [Trade in Russia 2023: statistics collection]. Rosstat. Federal State Statistics Service (Rosstat). Moscow, 2023. 230 p. (In Russ.).
(15). Доходы россиян в 2024 году выросли на 8,4 %, заявил Мишустин. URL: https://ria.ru/20250207/dokhod-1997978050.html (дата обращения: 11.05.2025).
Dokhody rossiyan v 2024 godu vyrosli na 8,4 %, zayavil Mishustin [Russians' incomes incresed by 8.4 % in 2024, Mishustin says]. URL: https://ria.ru/20250207/dokhod-1997978050.html (accessed: 11.05.2025). (In Russ.).
(16). Voldnes G., Pleym I. E., Ageeva T. [et al.]. E-commerce of seafood – a review of existing research. Journal of International Food and Agribusiness Marketing. Vol. 33, Issue 1. P. 3–35. DOI: 10.1080/08974438.2020.1835779.
(17). Ковалев В. Е., Антинескул Е. А. Продовольственный ритейл в сельской местности: выбор оптимального формата // Journal of New Economy. 2024. Т. 25, № 2. С. 108–129. DOI: 10.29141/2658-5081-2024-25-2-6. EDN: QWQCZQ.
(18). Дискаунтеры – единственный офлайн-формат продуктовой розницы, увеличивший долю на рынке в 2024 году. URL: https://www.retail.ru/rbc/pressreleases/diskauntery-edinstvennyy-oflayn-format-produktovoy-roznitsy-uvelichivshiy-dolyu-na-rynke-v-2024-godu/ (дата обращения: 11.05.2025).
Diskauntery – edinstvennyy oflayn-format produktovoy roznitsy, uvelichivshiy dolyu na rynke v 2024 godu [Discounters are the only offline grocery retail format for increasing market share in 2024]. URL: https://www.retail.ru/rbc/pressreleases/diskauntery-edinstvennyy-oflayn-format-produktovoy-roznitsy-uvelichivshiy-dolyu-na-rynke-v-2024-godu/ (accessed: 11.05.2025). (In Russ.).
(19). Phung T. B., Thanh T. O., Nguyen D. V. Impulsive buying in Vietnamese mobile commerce: From the perspective of the S-O-R model. International Journal of Electronic Business. Vol. 18, no. 2. P. 226–248. DOI: 10.1504/IJEB.2023.130164.
(20). Ayuya O. I., Kilelu C., Ndambi A. [et al.]. Emergence of milk dispensing machines as a retail innovation in Kenya: Trends and consumer patterns. Journal of International Food and Agribusiness Marketing. Vol. 36, Issue 3. P. 464–483. DOI: 10.1080/08974438.2022.2156962.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Non-exclusive rights to the article are transferred to the journal in full accordance with the Creative Commons License BY-NC-SA 4.0 «Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Worldwide License (CC BY-NC-SA 4.0»)