Selection of cam mechanisms for driving the plunger of high-pressure pump of diesel engines using Mathcad program

Authors

  • Александр Петрович Жигадло Сибирский государственный автомобильно-дорожный университет, г. Омск https://orcid.org/0000-0002-8883-3167
  • Юрий Петрович Макушев Сибирский государственный автомобильно-дорожный университет, г. Омск
  • Татьяна Анатольевна Полякова Сибирский государственный автомобильно-дорожный университет, г. Омск https://orcid.org/0000-0002-9673-1750
  • Владимир Витальевич Рындин Павлодарский государственный университет им. С. Торайгырова, г. Павлодар, Республика Казахстан https://orcid.org/0000-0002-4248-9516

DOI:

https://doi.org/10.25206/1813-8225-2022-184-18-24

Keywords:

cam mechanisms, cam profile, calculation, Mathcad program, graphs of path, speed, acceleration, cam profile selection

Abstract

The purpose of the article is to select the cam profile (with equal design parameters) for driving the plunger of
a high-pressure pump that provides the maximum speed and permissible acceleration of the pusher. A method of selecting a cam profile by analyzing combined graphs of changes in the path, speed, and acceleration of a cam pusher of various profiles using the Mathcad program is proposed. Calculations have been performed and combined graphs of changes in the path, speed, and acceleration of the cam pusher with tangential, convex, and concave profiles have been constructed. A comparative analysis of the combined graphs showed that the maximum speed of the cam pusher with a concave profile is 1,5 times greater than for cams with a tangential or convex profile. A cam with a concave profile is recommended for driving
pump plungers of low-speed marine diesel engines (up to 250 min–1). To create ultra–high pressures (more than 120 MPa), the fuel supply system must be batterytype with a drive of small diameter plungers (4–6 mm) from an eccentric shaft with a special-shaped washer and electronically controlled injectors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Александр Петрович Жигадло, Сибирский государственный автомобильно-дорожный университет, г. Омск

кандидат технических наук, доктор педагогических наук, доцент (Россия), ректор Сибирского государственного автомобильно- дорожного университета (СибАДИ), г. Омск.

Юрий Петрович Макушев, Сибирский государственный автомобильно-дорожный университет, г. Омск

кандидат технических наук, доцент (Россия), доцент кафедры «Автомобили и энергетические установки» СибАДИ, г. Омск.

Татьяна Анатольевна Полякова, Сибирский государственный автомобильно-дорожный университет, г. Омск

кандидат педагогических наук, доцент (Россия), доцент кафедры «Физика и математика» СибАДИ, г. Омск.

Владимир Витальевич Рындин, Павлодарский государственный университет им. С. Торайгырова, г. Павлодар, Республика Казахстан

кандидат технических наук, профессор кафедры «Механика и нефтегазовое дело» Павлодарского государственного университета им. С. Торайгырова, г. Павлодар, Республика Казахстан.

Downloads


Abstract views: 38

Published

2022-11-30

How to Cite

[1]
Жигадло, А.П., Макушев, Ю.П., Полякова, Т.А. and Рындин, В.В. 2022. Selection of cam mechanisms for driving the plunger of high-pressure pump of diesel engines using Mathcad program. Omsk Scientific Bulletin. 4(184) (Nov. 2022), 18–24. DOI:https://doi.org/10.25206/1813-8225-2022-184-18-24.

Issue

Section

Mechanical Engineering